Roma, 7 juliol 2013

Estimada vida,

(no perquè em dirigeixi a ella, sinó perquè és el títol del llibre que llegeixo)

Ahir vaig agafar el tramvia al matí, i quan afortunadament vaig poder seure (encara no he aprés a llegir dreta i aguantant-me) vaig obrir el llibre. La durada del trajecte  va ser suficient com per llegir-me un conte sencer. Es titula A les envistes dell llac i resumidament explica aquesta història: (encara que no ho faré tan bé i amb la paraula precisa com la que ens regala Alice Munro.)

Una dona gran, tot i que encara no vella, té una cita amb el metge per un lleuger problema mental. El metge especialitzat és en un poble que ella no coneix. Decideix arribar-s’hi el dia abans per saber on és i així poder anar-hi tranquil·lament l’endemà. No li diu res al seu marit, ho vol fer ella sola. Va amb cotxe, però l’aparca per poder buscar més fàcilment. Mira en un edifici, però el nom no correspon, no hi ha cap metge. Truca igualment, però no respon ningú, i millor, perquè li ha fugit el nom del metge del cap. Pensa que potser visita a casa, i es posa a buscar pel poble una casa que pugui ser la del metge. Té la sensació de que les persones amb les que es creua, saben que té un problema mental, la miren i parlen entre elles, i creu que parlen d’ella, no els vol preguntar on és el metge perquè deu voler veure el metge? Tindrien un nou tema de conversa. Busca per tot el poble, i no el troba, s’asseu en un banc pensant-se que és en un parc i resulta ser un jardí privat, un home se li acosta i parla amb ella i li diu que potser el metge es troba a l’asil que està una mica a les afores del poble. Agafa el cotxe i hi va. Entra en un edifici molt gran, on sembla que hi ha una recepció, però no hi ha ningú, ni un botó, ni un telèfon, no ve ningú. Hi ha dues portes, no sembla que hi hagi d’haver un metge darrere, prova d’obrir-les, estan tancades, es posa nerviosa, es rendeix. Decideix tornar a casa i deixar estar tot. Prova d’obrir la porta d’entrada, però està tancada. No es pot obrir. No pot sortir. Tremola, s’ofega, no pot respirar.

Fins que finalment es relaxa, la desperta la Sandy, li diu que deu haver tingut un somni, que li estava posant la camisa de dormir i ella no parava de tremolar. S’ha despertat a l’asil, era un somni.

Baixo del tramvia i comença el meu dia. Em truquen per una entrevista de feina que sembla molt interessant. Miro ràpidament a internet com anar-hi, sembla a prop d’una parada de metro, m’escric el nom del carrer en un paperet. Baixo del metro, fa calor, no conec la zona. Camino, camino i camino. En teoria el carrer que busco creua amb Via Aurelia, descobreixo que hi ha Via Valle Aurelia, Viale Aurelia, Viale Valle Aurelia, Valle Aurelia, i Via Aurelia i tresmil més. Pregunto a la gent i no coneixen el carrer que busco, o bé em diuen direccions contràries entre sí. Finalment un home amb un telèfon d’aquests moderns m’ho busca pel google maps. Em diu que haig  d’agafar un altre tren. Agafo el tren per una parada, i baixo, torno a preguntar. Més indicacions, més contradiccions. Camino, camino, camino i fa molta calor. Un senyor no està del tot segur de que sigui per on diu, i no voldria equivocar-se perquè el carrer que pensa que és, fa tot pujada. Confio en ell, pujo amunt i fa calor. Camino, camino fins que Arribo. Sec. Hi ha un ventilador. L’entrevista va bé PERÒ il mio italiano non è abbastanza buono come per scrivere…

I no és fins a la nit, estirada al llit que les cames em fan mal, els peus suats dins les sabates, el cap que em bull i em repeteix a estones il mio italiano non è abbastanza buono! que me n’adono de la coincidència. Coincidència? entre el conte i el meu dia. I és llavors que penso, quan és que m’he de despertar?

Tagged , , ,

Leave a Reply

